Exercitiu pentru depasirea tendintelor de amanare

Sunt multe situatii in care ne dorim sa ne ocupam de un anume lucru, dar nu ne gasim timp pentru el. De fiecare data apare ceva neprevazut care ne capteaza intreaga atentie, ne ocupa timpul si astfel la sfarsitul zilei realizam ca nici de data asta nu am reusit sa ne ocupam de ceea ce ne propusesem si ne doream.

In continuare am sa prezint un exercitiu care ne poate ajuta sa ne atingem obiectivele realizand acele lucruri pe care le-am tot amanat.

Pasul 1

Luati o foaie de hartie si un pix si notati activitatea pe care ati tot amanat-o in ultima vreme si pe care doriti sa o duceti la bun sfarsit.

Observatie: este vorba de activitati concrete, ca de exemplu: sa-mi termin lucrarea inceputa, sa fac ordine in dulap, sa gasesc un curs de inot potrivit pentru copilul meu etc.

In continuare notati intr-un tabel cu 2 coloane toate avantajele si dezavantajele care va vin in minte in cazul in care veti amana realizarea sarcinii.

Exemplu: vreau sa fac ordine in dulap

Avantajele amanarii sarcinii

Dezavantajele amanarii sarcinii

1.  Am mai mult timp liber la dispozitie pentru intalniri cu prietenii.

1.   Ma voi simti vinovat/a.

2.  Dulapul meu este plin cu haine pe care nu le mai port si nu voi mai avea loc pentru hainele pe care vreau sa mi le cumpar in vara asta.

3.   Hainele mele se vor sifona in dulap.

Intr-un alt tabel se vor nota avantajele si dezavantajele realizarii sarcinii.

Avantajele

Dezavantajele

1     Voi gasi mai usor ceea ce caut.

2     Hainele nu se vor mai sifona.

1     Imi va lua ceva timp sa fac ordine.

2     Este o activitate care nu-mi place.

La sfarsit cititi cu atentie tot ce ati notat in cele 2 tabele, analizati avantajele si dezavantajele si urmariti daca avantajele inceperii activitatii sunt mai importante decat dezavantajele. Este momentul in care va veti decide daca va apucati sau nu de treaba.

Pasul 2

In cazul in care ati optat pentru realizarea sarcinii puteti trece la pasul 2.

Atentie! Este cel mai important pas!

Este momentul acum sa stabiliti ziua, ora si durata exacta a desfasurarii activitatii.

Exemplu: Imi propun sa fac ordine in dulap sambata dimineata, incepand cu ora 9, timp de o ora.

Observatie: alegeti zilele si orele in care sunteti mai liberi astfel incat sa puteti trece usor la treaba.

Pasul 3

Ulterior intocmiti o lista cu posibilele obstacole care se pot ivi si care va pot impiedica sa incepeti ori sa finalizati sarcina.

Exemplu de obstacole:

1.   S-ar putea sa sune telefonul si sa fiu intrerupt/a din treaba.

2.   S-ar putea ca sotul/sotia/ copiii sa-mi ceara diverse lucruri.

3.   …etc

Dupa ce veti termina de notat toate obstacolele care va vin in minte veti lua pe rand fiecare obstacol si veti gasi pentru fiecare solutiile de depasire:

Exemplu:

1.   Ca sa nu fiu intrerupt/a de telefon il voi inchide pentru o ora, pana termin de facut treaba.

2.   Imi voi anunta din timp familia cu privire la intentiile mele. Ii voi ruga sa nu ma deranjeze in ziua si la ora respectiva.

Aspecte importante de avut in vedere:

1.   O problema complexa se va imparti si se va rezolva in mai multe zile. In felul acesta sarcina zilnica se simplifica si devine mai usor de realizat. Este bine sa retinem ca ne este mai usor sa ne apucam de treaba daca stim exact ce vrem, iar treaba in sine este relativ simpla.

2.   Pentru a reusi va recomand sa alegeti una sau doua activitati pe zi pe care sa aplicati acest exercitiu. De asemenea, timpul alocat realizarii unei activitati este de preferat sa fie de 1 sau 2 ore/ activitate. In caz contrar, daca alegem sa ne ocupam de 4-5 activitati/zi cu o durata de realizare de 2-3 ore/activitate sau mai mult va fi foarte greu sau chiar imposibil de realizat tot ce ne-am propus.

3.   Gandurile pozitive si realiste ne motiveaza si ne pot ajuta foarte mult. Se intampla insa de multe ori ca inainte de a ne apuca de treaba mintea noastra sa fie invadata de unele ganduri negative care ne pot impiedica sa facem ce ne dorim. Pentru a inlocui aceste ganduri negative cu unele pozitive, realiste si folositoare va recomand urmatoarea tehnica:

Notati gandurile negative care apar inainte de inceperea activitatii si analizati-le. Sunt acestea realiste si logice? Pot fi ele inlocuite cu unele mai realiste?

Exemplu:

1.Trebuie sa fac ordine in tot sifonierul si nu am chef deloc.

Gand alternativ mai realist:

Nu este nevoie sa fac ordine in tot sifonierul astazi. Dar ma voi simti mai bine daca voi ordona lucrurile pe doua/trei rafturi.

2. Trebuie sa ma apuc acum de treaba, dar nu ma simt in stare.

 Gand alternativ mai realist:

 Nu este obligatoriu sa ma apuc acum de treaba, dar ar fi in avantajul meu sa fac asta.

3. Imi va fi foarte greu.

Gand alternativ mai realist:

De unde stiu ca-mi va fi greu? Poate nu va fi asa.

4.   Acordati-va credit si nu va autosabotati.

Mult succes!